Whitepaper ECD’s in de gehandicaptenzorg
Gepubliceerd op: 01-12-2018
De whitepaper geeft organisaties in de gehandicaptenzorg handvatten bij de keuze voor een elektronisch cliëntendossier (ECD). Ook helpt het zorgorganisaties en leveranciers in het realiseren van een goede samenwerking. Dit is namelijk onmisbaar voor een goede implementatie. Hiermee kunnen zorgorganisaties in overleg met de leverancier tot een passende inrichting van het systeem komen. De whitepaper is niet alleen bedoeld voor beleidsadviseurs, IT-, innovatie- en kwaliteitsmanagers in de gehandicaptenzorg, maar ook voor leveranciers van ECD-systemen.
Het primaire zorgproces
Het digitale dossier of ECD ondersteunt het primaire proces van zorg en ondersteuning aan cliënten en is daarom onmisbaar. Ook ondersteunt het systeem in de verantwoording en financiële administratie. Werkt het ECD zoals gewenst? Dan heeft de zorgorganisatie een basis om de kwaliteit van zorg te verantwoorden en haar inkomsten zeker te stellen.
In Nederland zijn er zo’n twaalf ECD-leveranciers voor gehandicaptenorganisaties. Het aanbod is divers: van grote totaalconcepten tot kleine initiatieven; van software met een inhoudelijke focus tot meer ondersteunend aan de administratie en de backoffice-processen. Het belang van een goede keuze is groot, zeker omdat het implementeren en onderhouden van het ECD vaak gepaard gaat met grote investeringen.
Totstandkoming whitepaper
Voor de totstandkoming van deze whitepaper hebben we zeven ECD-leveranciers in de gehandicaptenzorg geïnterviewd en aanvullend een aantal zorgorganisaties gesproken. We hebben in kaart gebracht met welke keuzes zorgorganisaties te maken hebben bij het vernieuwen en inrichten van een ECD, waar samenwerking tussen zorgorganisaties en leveranciers over gaat en welke gespreksonderwerpen van belang zijn.
Downloads