Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Zorgnetwerken? Bezint eer ge begint!

Gepubliceerd op: 17-10-2024

‘Netwerken? Als het niet nodig is, begin er dan niet aan’. Dat advies geeft Nick Zonneveld, senior onderzoeker bij Vilans en promovendus op zorgnetwerken. Toch groeit het aantal netwerken in Nederland gestaag. Waarom eigenlijk?

Nick Zonneveld ziet die groei van netwerken als een reactie op verdere specialisatie in de maatschappij. ‘Er komt een punt waarop je al die specialisaties weer moet samenbrengen. Mensen leven immers niet in geïsoleerde kennissilo’s. Om kennis en diensten rond cliënten samen te brengen, zijn netwerken nodig.’

Kennis delen

Marloes Berkelaar, adviseur strategie en samenwerking bij Vilans, vult aan: ‘Organisaties gaan om diverse redenen samenwerkingen aan. Om persoonsgerichte zorg te realiseren bijvoorbeeld. Die wordt steeds vaker holistisch benaderd en dat is niet goed mogelijk vanuit verschillende hokjes. Een andere reden is hogere efficiëntie, bijvoorbeeld door gezamenlijke inkoop of inzet van mensen en middelen. Ook het delen van kennis kan een doel zijn, wat leidt tot de opkomst van kennisnetwerken. We zien nu grote maatschappelijke opgaven die organisaties alleen niet kunnen oplossen.’

Vragen beantwoorden

Bezint eer ge begint, is dus het advies van Nick Zonneveld: ‘Je hebt niet altijd een volledig opgetuigde netwerkstructuur nodig. Misschien kan het toch alleen of via een bilaterale afspraak. Netwerkzorg is behoorlijk ingewikkeld, dus kijk eerst of het op een andere manier kan.’ Marloes Berkelaar: ‘Bepaal wat precies alleen niet lukt en wat het doel van de samenwerking is. Die vragen moet je beantwoorden.’

Verschillende achtergronden

Als dan toch de keuze wordt gemaakt voor een netwerk, waar heb je dan op te letten? ‘Goed afbakenen, een duidelijke focus, weten wat de opgave van het netwerk is en blijven reflecteren op de gezamenlijke doelen’, vindt Nick Zonneveld. Marloes Berkelaar vraagt ook aandacht voor de zachte kant van samenwerken. ‘Kijk naar een gemeenschappelijke taal en naar de gemeenschappelijke belangen, de achtergronden van mensen kunnen heel verschillend zijn’. 

Delen van dit artikel zijn overgenomen uit het artikel 'Niemand kan dit alleen' op www.kwaliteit-in-bedrijf.nl. Het volledige artikel vind je als download onderaan deze pagina.

Downloads

Deel deze pagina via: