Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

Triage op afstand rondom Zwolle breidt zich verder uit

Gepubliceerd op: 16-09-2024

Onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam laat zien dat de regio Zwolle op de kaart van Nederland rood kleurt als het gaat om de krapte van medisch generalistische zorg. Om dat het hoofd te bieden, ontstaan er steeds meer initiatieven om deze zorg toegankelijk te houden, zoals regionale triage op afstand met inzet van beeldbellen. Dat blijkt een goede technologische oplossing voor individuele zorgorganisaties die de 24 uurs-bereikbaarheid niet meer rondkrijgen en gebruik willen maken van elkaars capaciteit en deskundigheid.

Aan de regionale triage voor cliënten in de gehandicapten- en ouderenzorg rondom Zwolle doen inmiddels 9 zorgorganisaties* op 100 locaties mee. De triage via beeldbellen met verpleegkundigen biedt perspectief aan de betrokken zorgorganisaties, die samen innovatieve oplossingen zoeken voor personele krapte. Ook is het een goed antwoord op de druk die huisartsen ervaren, nu het aantal (complexe) zorgvragen van patiënten groeit. Volgens Hugo Broekman, betrokken bestuurder van Frion, is samenwerking tussen de zorgorganisaties daarbij van cruciaal belang: ‘Als organisatie neemt je kwetsbaarheid enorm af als je schaal toeneemt door samen te werken. Dat vraagt van ons wel een andere manier van werken.’

Meld je aan voor de Landelijke Netwerkdag MGZ op 22 november in Jaarbeurs Utrecht.

Dat beaamt Yvonne Kremer, adviseur Zorg, Kwaliteit en Veiligheid bij gehandicaptenorganisatie Frion en regionaal projectleider op het gebied van medisch generalistische zorg (MGZ). ‘Ook wij konden als individuele organisatie de 24 uurs-bereikbaarheid voor triage en aanrijden van verpleegkundigen niet organiseren. Door de triage samen te doen, blijkt dat je verpleegkundigen veel efficiënter en doelmatiger kunt inzetten. Met minder verpleegkundigen kun je hetzelfde aantal cliënten goede medische basiszorg bieden.’ Hugo Broekman: ‘Je biedt kwalitatief goede zorg, medewerkers op de groep voelen zich gesteund en het vervult de belangrijke behoefte om het op regioniveau samen te doen.’

Via beeldbellen samen snelle en effectieve medische basiszorg bieden

Door middel van beeldbellen kunnen zorgmedewerkers 24 uur per dag laagdrempelig een medische vraag stellen aan een verpleegkundige die kennis heeft van de doelgroep. Vragen die daarvoor bij de huisarts terechtkwamen, worden nu in 87 procent van de gevallen direct door de triagist van DigiContact beantwoord. Voor de overige 13 procent van de vragen helpt de triagist de medewerker bij het goed formuleren van de vraag aan de huisarts of rijdt een verpleegkundige naar de locatie.

Onder paraplu van DigiContact

Elf organisaties uit de regio sloten zich aan bij DigiContact van Philadelphia in Amersfoort, een collega-zorgorganisatie die de doelgroep ook goed kent. Yvonne Kremer: ‘Naast de vijftien DigiContact-verpleegkundigen zijn er inmiddels drie verpleegkundigen van onze organisaties opgeleid tot triagist. Die doen de triage vanuit huis of vanuit de eigen organisatie.’ Broekman benadrukt: ‘De samenwerking met DigiContact kun je zien als een paraplu met baleinen die in de regio kunnen uitkomen. Want de kracht zit erin dat je blijft werken in het netwerk van DigiContact. Met straks een aantal regiohubs, waar de verpleegkundigen af en toe samenkomen om elkaar verder te helpen.’

Cliënt krijgt snel antwoord

Voor zorgmedewerkers en cliënten betekent de regionale triage snelle en goede medische basiszorg, omdat ze nu 24 uur per dag deskundige hulp kunnen inschakelen van triagisten die via beeld met hen mee kunnen kijken. Binnen een paar minuten hebben ze vaak antwoord op een vraag over bijvoorbeeld vergeten medicatie, buikpijn of wondzorg. Ook is er snel duidelijkheid of er opgeschaald moet worden naar een arts.

Hoewel het tegenstrijdig klinkt, denkt en hoopt projectleider Kremer dat het percentage vragen dat de triagist direct kan beantwoorden zal afnemen. ‘Want dat betekent dat medewerkers minder vaak gaan bellen, omdat ze de vorige keer goed zijn geholpen en het antwoord op hetzelfde type vragen onthouden. En dat de medisch noodzakelijke vragen overblijven voor doorverwijzing naar de huisarts, arts VG of een andere specialist.’

Erasmus Universiteit Rotterdam doet onderzoek naar zorg op afstand

Estella Posthuma doet promotieonderzoek aan Erasmus Universiteit Rotterdam naar initiatieven op het gebied van medisch generalistische zorg en de implicaties daarvan voor de praktijk:

‘Een van dit soort initiatieven is om zorg op afstand te leveren: wat betekent zorg op afstand voor de manier van werken in de praktijk, bijvoorbeeld in de regio Zwolle? Het onderzoek laat zien dat triage op afstand een veelbelovende strategie kan zijn, maar dat er ook veel bij komt kijken.

Van de verpleegkundigen vraagt het een andere manier van werken, omdat ze via videobellen moeten afgaan op wat ze zien en horen. Ook vraagt het een verbreding van hun medische kennis en moeten ze leren omgaan met verschillende triagesystemen. Verder speelt wat ik ‘interpersoonlijke connectiviteit’ noem: zowel de verpleegkundig als de begeleider op de groep moeten op elkaar kunnen vertrouwen en de zorgvraag goed kunnen vertalen. Wat ik goed zie gaan, is dat de verpleegkundigen openstaan voor nieuwe rollen die ze moeten aannemen. Ze zijn flexibel, kunnen op alles inspringen en vormen een hecht team.

Ik zie bij de initiatieven uit het onderzoek dat ze flink kunnen opschalen en doorgroeien.’

Ook voor VVT-organisaties een passende oplossing

Binnenkort sluit mogelijk ook de eerste VVT-organisatie zich aan bij de regionale triage. Projectleider Kremer: ‘In de uitvoering is er weinig verschil in de aard van de medische handelingen, zoals een katheter aanbrengen bij iemand met een verstandelijke beperking of iemand met dementie. Je moet als organisaties vooral kijken naar de overeenkomsten met elkaar, in plaats van zoeken naar verschillen.’

Ambitie voor de toekomst

Triage op afstand is een mooie eerste stap in de ambities van de regio, vertelt de bestuurder. ‘Een volgende stap is verdere samenwerking in de zorgkantoorregio’s Zwolle en Drenthe, en daar willen wij ook Apeldoorn, Zutphen, Twente en Friesland bij betrekken. Onze ambitie is het creëren van een achterwacht van een arts VG, psychiater en huisarts. Ook willen we gebruik gaan maken van elkaars capaciteit in het aanrijden van fysieke verpleegkundige zorg.’

Implementatieplan vrij beschikbaar

Tot slot nog goed nieuws voor zorgorganisaties die zelf met triage op afstand aan de slag willen. Yvonne Kremer: ‘Via Vilans stellen wij ons implementatieplan voor triage beschikbaar. Wij delen onze kennis graag met anderen!’

* De samenwerkende organisaties in de regio Zwolle zijn: Frion, Stichting Sprank, InteractCountour, Philadelphia, Omega Groep, ‘s Heeren Loo, Baalderborg Groep, Ambiq en ’t Kastheel.

Medisch generalistische zorg in de regio 

De beperkte beschikbaarheid van artsen en andere behandelaren is in toenemende mate ongelijk verdeeld binnen en tussen de regio’s. Daardoor heeft een groeiende groep kwetsbare oudere en gehandicapte cliënten nauwelijks toegang tot medisch generalistische zorg. Op verzoek van het ministerie VWS ondersteunen Vilans en Erasmus Universiteit regio’s bij het ontwikkelen van nieuwe wegen voor de medisch generalistische zorg met het programma 'MGZ in de regio'. Meld je aan voor ondersteuning of stuur je vraag naar mgzinderegio@vilans.nl.

Meer lezen

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan