De Vilans hulpmiddelenwijzer draagt bij aan zelfredzaamheid van zorgvrager
Gepubliceerd op: 09-10-2024
Mensen die ouder worden, een ziekte of beperking hebben, kunnen dagelijkse handelingen niet meer uitvoeren zoals zij dat gewend zijn. De Vilans Hulpmiddelenwijzer biedt hen daarom hulpmiddelen, kennis en tips. Dat biedt kansen voor meer zelfredzaamheid voor zorgvragers. En voor professionals om te werken aan zelfredzaamheid van cliënten, bijvoorbeeld met reablement.
‘In Nederland zien we dezelfde uitdagingen als elders in Europa, zoals vergrijzing en een toename van zorgvragen’, vertelt Timo Visser. Hij is projectadviseur van de Vilans Hulpmiddelenwijzer en voormalig ergotherapeut. ‘Daarom richten we ons op zelfredzaamheid.’
Kennis van ergotherapeuten
De Vilans Hulpmiddelenwijzer is dan ook onlangs versterkt met de kennis van ergotherapeuten. Visser: ‘Met de Vilans Hulpmiddelenwijzer willen we mensen door het proces heen helpen om de beste oplossing te kiezen voor hun probleem. Dat kan een hulpmiddel zijn, maar dat hoeft niet. Een oplossing kan bijvoorbeeld ook een post-elastiek rond de snijplank zijn, zodat iemand met een beperkte handfunctie toch groenten kan snijden. Het doel is altijd zelfredzaamheid.’
De Vilans Hulpmiddelenwijzer is ontwikkeld door Vilans op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en biedt onafhankelijke en betrouwbare informatie over meer dan 675 hulpmiddelen. Zo’n 60.000 mensen bezoeken de website maandelijks. Voor professionals kan de website interessant zijn om het gesprek te voeren over wat cliënten mogelijk nog zelf kunnen doen.
‘Onze tips worden samen met ergotherapeuten opgesteld’, aldus projectleider Erik de Jeu. ‘De kennis van ergotherapeuten is waardevol. De gemiddelde ergotherapeut is vindingrijk als het gaat om manieren bedenken om iets zelfstandig te doen. Door meer keuze, kan de bezoeker de oplossing kiezen die het beste bij de persoon en diens situatie past.’
Ook ondersteuning met video-uitleg
De Jeu: ‘Een oplossing die goed bij een persoon past leidt tot een succeservaring en dat motiveert om weer naar nieuwe mogelijkheden te zoeken om nog zelfstandiger te worden. Voor de toegankelijkheid ontwikkelen we ook beeld- en videomateriaal om bezoekers te helpen hun optimale oplossing te vinden.’
Nieuwe manieren om naar zorg te kijken
Vilans, die de Hulpmiddelenwijzer ontwikkeld heeft, maakt gebruik van een model dat op een integrale manier naar zorg kijkt. De Jeu: ‘Als iemand iets niet meer kan, start het aanbod niet met professionele zorg of een hulpmiddel. Een zorgvraag leidt tot een goed gesprek waarin wordt gekeken wat de vragen en passende antwoorden zijn. Achter een zorgvraag zit een behoefte. Vervolgens wordt er eerst gekeken wat iemand zelf wil kunnen of aan wil werken. Dit sluit aan op het gedachtegoed van reablement en ergotherapie.’
De Jeu: ‘Is er ondersteuning nodig? Dan is de volgende stap om te verkennen of dit geboden kan worden door hulpmiddelen, technologie, familie, naasten, buren of professionele zorg. Bij voorkeur in deze volgorde. De Vilans Hulpmiddelenwijzer sluit op deze denkwijze aan. We zijn dus breder gaan kijken dan het aanbod van hulpmiddelen alleen.’
Europese samenwerking
De Jeu en Visser denken dat er veel meer samengewerkt zou kunnen worden op Europees niveau. Visser: Veel beperkingen van bezoekers en mogelijke oplossingen zijn natuurlijk universeel, we kunnen van elkaars werk profiteren. Ook zorg je op die manier voor een ruimere culturele blik op kennis. Dat is belangrijk voor een brede toegankelijkheid.’
De Jeu: ‘Het belang van betrouwbare informatie, gebaseerd op de kennis van ergotherapeuten, is groter dan ooit. Zeker met de opkomst van Artificial Intelligence in gedachte. Ik denk dat we als Europese organisaties veel meer informatie kunnen uitwisselen met elkaar om zo betrouwbare bronnen van informatie te creëren. Zo kunnen we efficiënter gaan werken en de kwaliteit en efficiëntie vergroten van de doelen die we willen bereiken.’