Stel je vraag aan
onze AI-assistent
Naar hoofdinhoud Naar footer

6 tips over opschaling zorgtechnologie met inspirerende voorbeelden

Gepubliceerd op: 18-09-2024

InteraktContour is bezig zorgtechnologie succesvol op te schalen. Dit betekent meer zelfredzaamheid en veiligheid voor cliënten. ‘Ik heb weer meer regie over mijn leven!’ Voor medewerkers levert het meer werkplezier en tijdwinst op. Maar hoe schaal je succesvol op? InteraktContour deelt 6 tips en voorbeelden van succesvolle projecten.

‘Nadat ik hersenletsel kreeg, kwam ik in een cocon. Dankzij InteraktContour en alle hulpmiddelen, zoals technologie, heb ik weer meer regie over mijn leven.’ Dit vertelde een cliënt aan Gideon Alewijnse, bestuurder bij InteraktContour. ‘Hier doen we het voor!’ vindt Gideon. ‘Dit resultaat willen we voor al onze cliënten. Dat vraagt om goede opschaling.’ Lees aan het einde van het artikel ook ‘Over InteraktContour en de vanzelfsprekende inzet van technologie’.  

InteraktContour is sinds een aantal jaren bezig om technologie structureel in te zetten. Vanaf 2019 bood de Innovatie-impuls 1 hierbij ondersteuning. Hierbij leerden zij stap voor stap hoe je ervoor kunt zorgen dat technologie vanzelfsprekend gebruikt wordt en dus niet in de kast belandt. En ze leerden om technologie aan te laten sluiten op de behoeften van cliënten. Hun belangrijkste les? Installeren is niet hetzelfde als implementeren. Dan begint het pas.

De laatste 2 jaar is InteraktContour bezig met het opschalen van succesvolle technologieprojecten, met ondersteuning vanuit Innovatie-impuls 2.  

Wat zijn de 6 tips om succesvol op te schalen? 

Wil je technologie opschalen? Dan heb je een visie op de inzet van zorgtechnologie nodig, als onderdeel van je koers. Technologie een vanzelfsprekend onderdeel maken van de dagelijkse behandeling, begeleiding en zorg is één van de onderdelen uit het Koersplan 2024 - 2028 van InteraktContour.  

Kijk hoe je je visie op het gebruik van zorgtechnologie in de dagelijkse zorg en ondersteuning wil inzetten. Werk vanuit je startpunt, zoals cliëntbehoefte of cliëntvraag. Bekijk ook wat de inzet van technologie kan opleveren voor bijvoorbeeld de zelfredzaamheid en veiligheid van cliënten, en in tijdwinst en werkplezier voor medewerkers. Dit neem je mee in je koers of visie. 


De koers of visie vertaal je naar een jaarplan. Vanuit het jaarplan volgen doelen per team. Een doel kan bijvoorbeeld zijn dat ieder team uit 5 technologieprojecten 2 projecten kiest waarmee je aan de slag gaat. Deze doelen worden samen met de zorgteams opgesteld. 

InteraktContour heeft vanuit hun visie een programmateam Technologie opgezet. Vanuit de visie op zorgtechnologie is een meerjarig programmaplan 2022 - 2024 geschreven met 3 pijlers:  

1. Organiseren van een stevig fundament onder technologie in de hele organisatie om te kunnen opschalen. 

2. Opschalen van de succesvolle projecten uit eerdere pilots en experimenten. 

3. Blijven vernieuwen en innoveren en een strategie ontwikkelen op technologie in de toekomst. 

Samen vormen ze de basis voor het programmateam dat aan diverse veranderthema's werkt. 

Wil je zorgtechnologie vanzelfsprekend maken in je organisatie? Dan moet het iets van de hele organisatie worden. Dit begint bij een visie op de inzet van zorgtechnologie (zie tip 1) op te stellen. Bij een nieuwe koers of visie is verandering van gedrag nodig. Het uitdragen van de visie in alle lagen van de organisatie is heel belangrijk.  
 
Dit betekent dat teamleiders, regiomanagers, directeuren en bestuurders begrijpen wat zorgtechnologie kan bijdragen en uitstralen. En dat het aan de slag gaan met zorgtechnologie niet (meer) vrijblijvend is. Voor de gedragsverandering zijn het bestuur en de leidinggevenden verantwoordelijk. Dit heet digitaal leiderschap.  

Het programmateam ondersteunt in de gedragsverandering. Een heldere en juiste verdeling van verantwoordelijkheden en rollen is nodig om succesvol op te schalen. Alle collega’s zijn namelijk nodig om de benodigde stappen te zetten. 
 

Voor InteraktContour is een meerjarig programmaplan opzetten een goede zet geweest. Samen werken ze aan de ambitie om technologie vanzelfsprekend te maken.  
 
Je hebt een interne opdrachtgever per technologieproject nodig, waarbij ieder project een eigen projectleider heeft. Zo zorg je voor eigenaarschap. Samen met de projectleider zorgt diegene voor duidelijke opdrachten die aansluiten op de koers, als basis van het project. 

Dan kunnen resultaten ook gehaald worden. Een interne opdrachtgever is iemand uit het managementteam die ervoor zorgt dat tijd, geld en menskracht beschikbaar zijn om de resultaten te halen. Dit draagt bij aan een stevige basis in de organisatie waarbij iedereen meedoet. Vanuit die stevige basis kun je opschalen en vervolgens blijven vernieuwen. 

Bij de implementatie van zorgtechnologie ontdek je vanzelf wat er nog ontbreekt om op te kunnen schalen. Een voorbeeld: Gaat de technologie tijdens een kleinschalige implementatie kapot? Dan kun je dat als projectleider zelf vrij makkelijk oplossen door de leverancier te bellen. Ga je opschalen naar meerdere locaties? Dan moet je dit bij vaste mensen beleggen. 

Een gelukte implementatie betekent dat je de basis op orde hebt. In die basis zitten naast het technisch beheer, ook zaken als scholing, communicatie, zorginhoudelijke borging en financiering. Implementeren is dus meer dan alleen het installeren van de zorgtechnologie. Je maakt het hele proces af, voordat je succesvol kunt gaan opschalen.  

Van de eerste implementatie in een team of locatie en iedere volgende implementatie leer je steeds weer. Niet alle locaties of teams zijn hetzelfde, dus ook hier is maatwerk belangrijk. InteraktContour heeft bijvoorbeeld gemerkt dat het ene team digitaal vaardiger is dan het andere. Hun aanpak passen ze dan voor dit team aan. Leren doen ze in het programmateam met themasessies, en extern met opschalingsorganisaties uit Innovatie-impuls 2. Zo schaal je je kennis over ‘leren implementeren’ ook op.  

Over InteraktContour en de vanzelfsprekende inzet van technologie 

InteraktContour zet technologie in als vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse behandeling, begeleiding en zorg voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit doen ze om de zelfredzaamheid en veiligheid van cliënten te vergroten, en tijdwinst voor medewerkers te bereiken. In totaal zijn er ongeveer 4200 cliënten.  

Locaties: 

  • wonen: 31 
  • dagbesteding: 32 
  • behandeling: 9 

 Meer lezen? 

Dit artikel is gemaakt naar aanleiding van een werkbezoek bij InteraktContour van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 7 opschalende zorgorganisaties, een aantal zorgkantoren, Vilans en Academy Het Dorp in het kader van de Innovatie-impuls 2. De Innovatie-impuls 2 is een programma van Vilans in samenwerking met Academy Het Dorp

Deel deze pagina via: