'Met triagetool win je waardevolle behandeltijd'
Gepubliceerd op: 03-03-2025
Heeft mijn cliënt bij deze klacht een arts nodig? Niet altijd een makkelijke vraag voor medewerkers in de ouderenzorg. Zeker nu zorgteams uit minder verpleegkundigen bestaan en personeel regelmatig wisselt. Met een eigen triagetool geeft Archipel Zorggroep hun medewerkers daarin meer houvast. Vilans heeft de inhoud van deze tool overgenomen en deelt en onderhoudt dit op Zorg voor Beter.
'Triage moet je zien als een rij dominostenen. Als de eerste steen niet goed valt, doet de rest dat ook niet', legt Tiny Wentholt beeldend uit. Zij is kwartiermaker Innovatie bij Archipel Zorggroep. Dit maakt een goed triage-systeem volgens haar zo belangrijk. 'We weten dat een arts in 80% van de klachten met goede triage een degelijk behandeladvies op afstand kan geven. Het gaat erom dat de arts kan vertrouwen op de informatie die hij van de zorgmedewerker krijgt. Je wint er waardevolle behandeltijd mee voor de arts en de zorg en daarmee ook voor de cliënt.'
Wat doet een triagetool?
Een triagetool helpt te bepalen of een klacht acuut, dringend of niet-dringend is. Aan de hand van bijvoorbeeld een stoplichtmodel beslist de zorgmedewerker: moet een arts of verpleegkundige de cliënt zien en zo ja, hoe snel? De tool helpt daarbij om beknopte, relevante informatie te geven.
Bekijk het Instrument verpleegkundige triage (ook voor verzorgenden)
In e-learnings
In 2014 kreeg Tiny de opdracht om een verpleegkundig triage-instrument te ontwikkelen, vanwege de overbelasting van de specialisten ouderengeneeskunde. Dat deed ze namens de ouderenzorgorganisaties in Zuidoost-Brabant: 'Iedere organisatie deed het toen nog op zijn eigen manier. Maar wel allemaal op basis van de Vilans Protocollen. Ook gebruikten we delen uit de Nederlandse Triage Standaard, de NTS. Die pasten we aan omdat die zich niet specifiek richtte op ouderen. Rond 2017 hebben we onze aanklikbare pdf vertaald naar onze nieuwe website verpleegkundigetriage.nl. Ook maakten we instructiefilmpjes, vertelden we erover op zorgopleidingen en namen we de tool intern op in onze e-learnings.'
Meer behoefte aan triagetool
In de loop van de tijd zag Tiny de behoefte aan een triagetool alleen maar groeien. 'Tegenwoordig werken verpleegkundigen op veel verschillende locaties. Veel signalering zit nu bij verzorgenden en helpenden plus. Zij zijn minder gewend om in te spelen op de signalen van een cliënt. Zo’n triage-instrument geeft meer houvast. Die kunnen ze vinden op hun tablet of laptop in het Elektronisch Cliënten Dossier.'
Ook haar collega Ilse de Brouwer, adviseur Beleid & Kwaliteit bij Archipel herkent dit: 'We kregen best veel vragen over het instrument. Daaruit bleek dat het niet altijd goed wordt gebruikt als de situatie rondom een bewoner verandert. Dan worden artsen gebeld met onjuiste informatie of gebeld terwijl dit niet nodig is. Het laat de behoefte zien aan een triage instrument. Daarom kijken we hoe we het instrument, zeker nu het op een nieuwe site staat, opnieuw onder de aandacht kunnen brengen. Met daarbij een hulpmiddel welke informatie je moet verzamelen voordat je een arts belt. Dit gaan we op een kaartje of poster zetten.'
Vilans neemt triagetool over
Tools moet je onderhouden en up-to-date houden, benadrukt de kwartiermaker Innovatie. Dat werd een uitdaging voor Archipel. De zorgorganisatie is dan ook blij dat Vilans het instrument overneemt, herziet en zal onderhouden. 'Het is als een kindje dat je ziet opgroeien en nu moet loslaten', vertelt Tiny, 'We zien dat het steeds lastiger is om medewerkers bekwaam en bevoegd te houden. Daarom is het goed dat de borging van dit instrument goed geregeld is.'
Chatbot in de toekomst
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt volgens Tiny en Ilse nieuwe mogelijkheden voor de triagetool: 'Een chatbot zal je hardop door de vragen heen kunnen leiden. Ook kan AI de gegevens makkelijker gaan koppelen aan het Elektronisch Cliënten Dossier.' Afsluitend zegt Tiny: 'Als ik de tool nu opnieuw zou ontwikkelen, zou ik er met AI veel meer uit kunnen halen.'
Tips van Archipel Zorggroep voor ouderenzorgorganisaties:
- Gebruik de triagetool op Zorg voor Beter.
- Zorg dat je de tool kent voordat je hem inzet.
- Houd de tool onder de aandacht binnen je organisatie.
- Gebruik de triagetool ook om een casus te evalueren.
Instrument verpleegkundige triage op Zorg voor Beter: hoe werkt het?
Vilans introduceert het Instrument verpleegkundige triage op de site van Zorg voor Beter. Hoe kan je het beste handelen bij een klacht van een cliënt? Met een stoplichtsysteem kan je als verpleegkundige, verzorgende of helpende in de ouderenzorg zien wat je in welke situatie moet doen. Bij rood (acuut) bel je direct een arts. Bij oranje (dringend) geldt: de verpleegkundige moet de cliënt binnen een half uur zien en de arts binnen enkele uren. Bij groen (niet-dringend) bespreek je de symptomen en klachten de eerstvolgende werkdag met de arts.
Op de site staat een lijst met veelvoorkomende gezondheidsproblemen. Denk aan benauwdheid, delier of een rood been. Met één klik vouw je het stoplicht triage-systeem open. Ook vind je hier vragen die je vooraf kunt beantwoorden. Die helpen de arts of verpleegkundige om de situatie goed in te schatten. Moet je een arts of verpleegkundige bellen? Dan vind je er ook een handige checklist (SBAR) over welke informatie je paraat moet hebben.