Werkboek Teamleren

Vilans

Bruggen bouwen

10 - Positie in het voetbalveld

Waar sta je nu in het veld? Hoe verhoudt dit zich tot de andere spelers? Wat is de gewenste positie van jezelf en de andere spelers en wat is er nodig om daar te komen? Op deze vragen krijg je snel antwoord met deze werkvorm.

Blijvende verandering

Er is 1 gezamenlijk beeld van de rollen en posities. De werkvorm ondersteunt ieder teamlid bij het formuleren van zijn of haar persoonlijke leervragen om naar de gewenste positie te gaan. Het gezamenlijke beeld geeft ruimte om te komen tot nieuwe samenwerkingsafspraken.

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

Wat heb je nodig?

Tijd 90 min

Begeleiding Aanbevolen

Benodigdheden

  • Een afbeelding van een voetbalveld (bijv. 100cm)
  • Voldoende gekleurde stickers
  • Voetbal uit een voetbalspel
  • Camera om de posities vast te leggen

Stappen

 

Stap 1: Beeldvorming huidige rol en positie (5 min per persoon)

  • Iedere deelnemer geeft zijn of haar positie aan op het voetbalveld, door een sticker te plakken en legt uit waarom hij daar staat aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeelden

  • Is iemand vaak actief op zoek naar nieuwe initiatieven en/of neemt hij/zij vaak de leiding? Dan is dat de spits en/of aanvoerder van het team.
  • Houdt iemand graag het overzicht en zorgt hij/zij ervoor dat anderen hun werk goed kunnen doen? Dan is dat wellicht een spelverdeler: hij/zij bepaalt wie het beste welke actie kan ondernemen.
  • Zorgt iemand er (achter de schermen) voor dat er geen problemen ontstaan of dat deze snel worden opgelost? Dan is hij/zij wellicht een verdediger of keeper.
  • Als alle posities zijn bepaald en opgeplakt leg je het beeld vast.

Positie bepaling op het voetbalveld

 

Stap 2: Beeldvorming gewenste rol en positie

  • Iedere deelnemer geeft zijn of haar gewenste positie aan op het voetbalveld door een sticker te plakken en legt uit waarom hij dat wenst.
  • Als alle stickers opgeplakt zijn leg je het beeld vast.

 

Stap 3: Analyse (30 min)

Leg de twee beelden naast elkaar en analyseer deze. Kijk naar:

  • Waar staan de cliënt en zijn naasten?
  • Hoe zit het met de verdeling van de posities?
  • Kunnen wij elkaar bereiken/aanspelen?
  • Is er een aanvoerder en zo ja wie?

 

Stap 4: Afronding en afspraken (15 min)

  • De deelnemers formuleren ieder voor zich en met elkaar wat er nodig is om op de gewenste positie te komen. 
  • Deelnemers maken hierover concrete afspraken met elkaar.

Alternatieven

  • Je kan gezamenlijk of via individuele interviews het beeld vormen.
  • Gebruik het beeld bij een eerste kennismaking tijdens een training om elkaar te leren kennen en leervragen te formuleren over rollen en posities.

Tips

  • Elke positie vergt een ander soort inzet, die op het eerste gezicht misschien niet direct zichtbaar is. Hoewel een spits degene is die scoort bijvoorbeeld, helpt een middenvelder elke aanval opbouwen wat veel uithoudingsvermogen vergt.
  • Blijf zo lang mogelijk in de metafoor praten, hierdoor creëer je een open en ontspannen sfeer.

Do’s

  • Gebruik de bal om te zien of iedereen aanspeelbaar is!
  • Gebruik de foto’s om het beeld vast te houden.

Don’ts

  • Dit spel roept enthousiasme op! Verlies je er niet in, en zorg voor voldoende tijd voor reflectie.
Sluit pop-up

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

itemdata.field(linkinput, this.parent.field(nr),off)

Deel deze pagina Facebook Twitter LinkedIn E-mail