Werkboek Teamleren

Vilans

Talenten en kwaliteiten benutten

2 - De kwaliteitenmuur

Vaardigheden kun je leren. Kwaliteiten heb je al; die horen bij jou. Soms schiet je door in je kwaliteit en wordt je kwaliteit ineens een zwakte. De kwaliteitenmuur helpt je in het team meer zicht te krijgen in de sterke en minder sterke kanten van jezelf en je collega’s.

Blijvende verandering

Je leert de sterke en minder sterke kanten van jezelf en je collega's beter kennen en waardeert elkaar beter. Je krijgt meer zicht op hoe anderen jou zien en welke kwaliteiten je kunt ontwikkelen. Hierdoor werk je met meer plezier en voldoening.

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

Wat heb je nodig?

Tijd 30-60 min

Begeleiding Aanbevolen

Benodigdheden

  • Flipover
  • Grote lege vellen papier
  • Voldoende stiften, post-its, pennen
  • Lees zo nodig informatie over het kernkwadrant
  • Verdeel de vellen in vier vlakken en zet in ieder vlak de naam van een collega/teamlid
  • Hang de vellen op

Stappen

 

Stap 1: Kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen

  • Geef een korte, enthousiaste, inleiding met leuke, persoonlijke voorbeelden.
  • Benoem het kader, bijvoorbeeld samenwerking binnen het zelforganiserend team of samenspel met de familie.
  • Benoem in ieder geval de termen kwaliteiten en valkuilen (als je je kwaliteit teveel inzet) en allergieën (gedrag van een ander waarachter een kwaliteit schuilgaat die jij niet hebt). Dit zijn veelal je uitdagingen.

Kernkwaliteiten, valkuil

 

Stap 2: Onze kwaliteiten ontdekken

  • Bedenk minimaal één kwaliteit per collega uit het team.
  • Schrijf die op een post-it met in je achterhoofd de vraag: 'Wat waardeer jij altijd zo enorm in deze collega?'
  • Loop langs de flipovers met de namen van de collega’s en plak de post-its met kwaliteiten bij de namen.

 

Stap 3: Verhelderen en bedanken

  • Lees de kwaliteiten die bij jouw naam zijn opgeschreven. 
  • Stel eventueel vragen ter verduidelijking en bedank de collega's.
  • Reageer niet op de kwaliteiten.

 

Stap 4: Onze valkuilen herkennen

  • Bedenk bij ieder teamlid een valkuil. De vraag is: Waaraan erger jij je wel eens bij deze collega of wat stoort je? Je kunt uitgaan van de kwaliteiten die er al hangen of van je eigen ervaringen.
  • Zet de valkuil op een post-it en zoek naar de achterliggende kwaliteit en zet die ook op de post-it.
  • Plak de post-its op de flipover bij de juiste naam/collega.

 

Stap 5: Onze kwaliteiten benutten

  • Bekijk de kwaliteiten en valkuilen die bij je naam staan.
  • Beantwoord nu voor jezelf de vraag:
    • Wat neem jij je voor op basis van de kwaliteiten en valkuilen die je hebt teruggekregen? 
    • Wat ga je meer en wat minder doen? 
    • Welke taken binnen een team of project ga je veranderen/oppakken op basis van je kwaliteiten?

 

Stap 6: Onze kwaliteiten in beeld

  • Maak een foto van de kwaliteitenmuur en bewaar deze.
  • Laat het vel met kwaliteiten eventueel aan de muur hangen, zodat aanvulling mogelijk is.

 

Meer informatie

Denken in kwaliteiten: zo doe je dat (pdf)

Alternatieven

  • Je kunt stap 1 ook doen door een A4 op de rug van de persoon te plakken en ieder de post-its met kwaliteiten daar op te laten plakken. Dan is het verrassingselement het grootst en het geeft heel veel energie. Vervolgens kun je door met de stappen zoals beschreven.
  • Je kunt de werkvorm ook doen door gebruik te maken van het kwaliteitenspel. Het kwaliteitenspel bestaat uit twee sets van zeventig kaarten met daarop karaktereigenschappen van mensen. Op de ene helft staan woorden die kwaliteiten van mensen aanduiden, bijvoorbeeld: flexibel, betrouwbaar, initiatiefrijk. Op de andere helft staan woorden die mogelijke valkuilen aanduiden, bijvoorbeeld: arrogant, slordig en pietluttig.
    Meer informatie over het kwaliteitenspel.

Tips

  • Ga op basis van de kwaliteitenmuur met elkaar na of jullie slim gebruik maken van elkaars kwaliteiten. Bijvoorbeeld door te kijken naar alle taken die zijn verdeeld in het team. Passen die taken bij ieders kwaliteiten of kunnen jullie dat slimmer doen?
  • Ga ook na of deze oefening je inspiratie geeft om elkaars kwaliteiten te ontdekken, terwijl iets je irriteert aan een collega of een familielid met wie je samenwerkt.

Do’s

  • Vind je het moeilijk om een valkuil te benoemen? Zet het woordje te voor iemands kwaliteit en je komt al snel bij de valkuil. 
  • Kijk of het helpt om elkaar op een positievere, meer waarderende manier aan te spreken op elkaars gedrag.

Don’ts

  • Voorkom dat er een sfeer van verwijten is. Een valkuil is het té veel inzetten van de kwaliteit die je hebt. Breng dat vooral in bij het bespreken van de kwaliteit, zodat de valkuil juist ook een kracht herbergt.
Sluit pop-up

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

itemdata.field(linkinput, this.parent.field(nr),off)

Deel deze pagina Facebook Twitter LinkedIn E-mail