Werkboek Teamleren

Vilans

Professioneel teamwork

5 - Ik neem je mee op reis

In deze workshop brengt iedereen een dag uit zijn of haar werkweek in kaart: de gebeurtenissen, de ontmoetingen en hoe hij/zij dat heeft beleefd. Het wordt zichtbaar hoe processen in de organisatie werken, waar men tevreden over is, waar pijnpunten zitten en waar kansen voor verbetering zijn.

Blijvende verandering

Vind serieuze kansen voor verbetering van teamwerk, die eerder misschien ongezien bleven. Wanneer er een voorstel wordt gedaan voor verbetering, is er een grotere kans van slagen omdat het aansluit bij de ervaring uit de praktijk.

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

Wat heb je nodig?

Tijd 60 min

Begeleiding Aanbevolen

Benodigdheden per teamlid

  • Een langwerpig vel papier/brede strook (gelijke afmeting)
  • Stickers met blije, boze, neutrale smileys
  • Voldoende blauwe, rode, groene, gele stiften

Stappen

 

Stap 1: Breng je dag in kaart (laag 1 van de reiskaart)

Vraag elk teamlid een dag uit zijn/haar week te kiezen. Iedereen trekt een lijn midden over de lengte van het papier. Hierop schrijft hij/zij in chronologische volgorde alle gebeurtenissen, ontmoetingen, activiteiten van die dag. De dag begint wanneer diegene dat wil, dus dat hoeft niet op het werk te zijn.

 

Stap 2: Breng je beleving in kaart (laag 2)

Plak of teken een smiley bij elke gebeurtenis die het gevoel bij dat moment weergeeft: blij, neutraal, boos, et cetera. Positieve smileys teken je boven de lijn, negatieve smileys onder de lijn.

 

Stap 3: Inzichten (laag 3)

  • Maak groepjes van 2-4 personen.
  • Plak de reiskaarten van iedereen boven elkaar, zodat de tijdlijnen enigszins gelijk lopen. Ga samen op zoek naar inzichten en schrijf deze onderaan je reiskaart.
  • Wat valt er op? Welke momenten staan bij meerdere mensen op de kaart? Welke smileys/belevingen komen overeen?
  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?
  • Wat moet anders?

 

Stap 4: Kansen (laag 4)

Bespreek met je team welke momenten, pijnpunten en kansen overeen komen. Heb daarbij oog voor zowel het verbeteren van het werkproces als de werkervaring:

  • Wanneer gaat het werken goed?
  • Waar kan het beter?
  • Wanneer en waarom is er (on)tevredenheid?

Teken als teamleider/reisleider mee: Maak één kaart met daarop de belangrijkste belevingen/momenten van alle teamleden en de beleving daarbij. Doe dit in één kleur, bijvoorbeeld blauw.

 

Stap 5: Oplossingen (laag 5)

Ga nu een stap verder: Hoe zorgen we er als als team voor dat we de fijne, effectieve werkmomenten vasthouden? Hoe veranderen we de mindere momenten? Schrijf alle voorstellen voor verbetering op de balk bovenin de reiskaart van het team.

Teken als teamleider/reisleider mee in een andere kleur, bijvoorbeeld groen: Schrijf momenten op en teken/plak smileys erbij. Op één kaart zie je zo wat de situatie nu is, welke verbeteringen er nodig zijn en wat dat zou doen voor de werkervaring van het team.

 

Stap 6

  • Hang de team-reiskaart op een centrale plek, zodat mensen worden herinnerd aan wat er moet veranderen. Maak foto’s van alle individuele reiskaarten, zodat waardevolle inzichten bewaard blijven.
  • Op de volgende bijeenkomst ga je aan de hand van de reiskaart na, of de veranderingen gemaakt zijn en de gewenste verbetering hebben gebracht.

 

Meer informatie

Alternatieven

Je kan een specifieke focus (een extra laag) aan de reiskaart geven:

  • Wie is er betrokken op welk moment?
  • Welke hulpmiddelen zijn er nodig op welk moment?

Tips

  • Kijk ook eens goed naar de momenten waarop er niks op de kaart staat! Of naar de neutrale momenten:
    Is er wellicht iets goed geregeld wat niemand meer opvalt, maar waar je wel van kan leren?
    Gaat er iets op de automatische piloot wat wellicht anders kan?

 

Do’s

  • Je mag lekker tekenen en smiley’s doen: leg accent op het plezier in iets met je handen doen ipv je hoofd.
  • Gebruik de 80-20 regel: de belangrijkste verbeterpunten dekken al de grootste lading (de 80%).
  • Stel haalbare prioriteiten; verbeteren gaat stap voor stap.

Don’ts

  • Het gaat niet om perfectie!
  • Stimuleer collega’s vanuit cliënt te blijven denken; niet over te stappen naar het eigen perspectief: cliënt centraal!
Sluit pop-up

Deel je ervaring met deze werkvorm!

We willen dit werkboek blijven verbeteren. Laat het ons weten. Verbetertips, verhalen over het gebruik, alles is welkom!

itemdata.field(linkinput, this.parent.field(nr),off)

Deel deze pagina Facebook Twitter LinkedIn E-mail